vrijdag 5 september 2014

Potloden I



Hier ziet u twee potloden, ongebruikt en dus nog vers. 

Waar ik ook ga en ze verkopen er potloden, koop ik er één. 

Als het een zacht potlood is tenminste. Met harde potloodstiften kan ik niet tekenen.

Kijk goed naar de vouwmeter ernaast. Het lichtgrijze potlood meet precies 17,5 cm. 

Dat is van de punt tot halfweg het ijzeren hulsje dat ook het gommetje klemt aan de kop van het potlood.

Het zwarte potlood meet slechts 12,8 cm.

Het grijze potlood is conform een Napoleontisch decreet. Napoleon heeft ooit in een decreet vastgelegd dat alle potloden minimum 17,5 cm moeten zijn. 

Toevallig heb ik dit potlood in Fort Napoleon (Oostende) gekocht. Ik neem aan dat ze daar minstens de decreten van hun vroegere bevelhebber respecteren. Het kostte mij € 0,33 /stuk.

Het zwarte potlood, gekocht op het kunstenfestival in Watou, en dat objectief gezien, niet aan het decreet beantwoordt, kostte € 1,00 / stuk.

In West-Vlaanderen zijn ze niet altijd even consumentvriendelijk.

Als u denkt dat dit verhaal niet voor 100 % waar is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: